tirsdag den 4. december 2018

Anmeldelse: Intriganterne af Inger Christensen

Titel: Intriganterne
Forfatter: Inger Christensen
Gyldendal
80 sider
1972
Drama / Komedie

Vurdering: 5/6

Inger Christensen er undervurderet. Det er måske mærkeligt at påstå, for det er svært at komme i tanke om nogen dansk forfatter fra de seneste 50 år, der er mere elsket og set op til. Det er svært at finde nogen, der har andet end rosende ord at sige om Sommerfugledalen og alfabet. Alligevel er hun undervurderet. Ikke som digter - her vurderes hun som en af de bedste nogensinde, hvilket hun er - men som romanforfatter, skuespilsforfatter, novelleforfatter, børnebogsforfatter og essayist. Især skuespillene synes underligt glemte - så oversete, at man valgte ikke at have skuespil med i Verden ønsker at se sig selv, der ellers indeholdt dele af næsten alle andre aspekter af hendes forfatterskab. Så undervurderet er hendes dramatik, at hendes opera (Den unge park, 1971) og to tv-spil (Ørknens luftsyn og Ægteskabet mellem lyst og nød, begge 1975) aldrig er udgivet på skrift og, i hvert fald hvad tv-spillene angår, heller ikke er mulige at få fat i på anden vis. Underligt at disse tre tekster ikke var med i Verden ønsker at se sig selv, der ellers samlede op på (næsten) alt andet hidtil uudgivet!

Men, tænker du nok, kan det ikke bare være, at hendes dramatik er dårlig og derfor ikke fortjener (gen)udgivelse? Nej. Det er ikke tilfældet, og det er Intriganterne et godt eksempel på.

Intriganterne blev først opført på Boldhusteatret i 1972 og blev samtidig udgivet på Gyldendal (det var dengang, man stadig udgav skuespil på bogform - begynd venligst med det igen, forlag!). Det er en underlig komedie, hvor ægteparret Edvard og Adele har købt et kongerige. Edvard, der så er blevet konge, bruger al sin tid på at holde styr på overproduktionen af varer, mens Adele går til bazar og andespil. Deres ægteskab er stendødt; Edvard har skrevet i sit testamente, at Adele arver alt efter ham på den betingelse, at hun ikke gifter sig igen og aldrig rører ham. En dag kommer Adele hjem fra lodtrækning og har vundet en mand - en slave. Dagen efter har hun vundet, hvad hun tror er en hund, men egentlig er en kvinde - endnu en slave. Hverken Edvard eller Adele tænker noget videre over det underlige i situationen, og det viser sig også hurtigt, at der er mere ved slaverne end som så. Den ene, Pilast, er tryllekunstner, mens den anden, Liane, er danser.

Som man nok kan fornemme, er Intriganterne et virkeligt mærkeligt skuespil; det bevæger sig flere gange ud i det absurde og kan minde lidt om Samuel Beckett. En anden ting, Christensen har til fælles med Beckett er fokusset på sprogets underlighed og umuligheden i klar kommunikation. Alle taler hele tiden forbi hinanden og misforstår alting. Det er ret sjovt. Her kommer en præst, George, på besøg og fortæller, at finansministeren er død:

Edvard: Nå, så finansministeren er omsider død.
Adele: Min mand har meget stor tillid til præster.
George: Ja jeg havde den ære at give ham den sidste olie.
Edvard: Den sidste, det var satans.
Adele: Han ved bare ikke ret meget om præster, han har så travlt.
Edvard: Det var ligegodt satans, forstår De han rådede mig gang på gang til at blive oliekonge, og så stikker han selv af med den sidste, det kalder jeg sgu et kup, ved De hvordan han bar sig ad?
George: Finansministeren døde en naturlig død. Olien var bare en del af ritualet.
Edvard: Det er den sgu altid.
Adele: Det er så smukt. Jeg elsker ritualer

George har givet finansministeren den sidste olie, men Edvard misforstår og tror, finansministeren har opkøbt al olie. Samtidig forsøger Adele at bryde ind i samtalen og få Georges opmærksomhed. Intriganterne er fuld af den slags optrin, hvor misforståelser og talen-i-munden-på-hinanden danner grundlag for komik, og skuespillet er da også Inger Christensen, når hun er sjovest. Humoren og forviklingerne er ganske enkelt rigtigt god underholdning.

Intriganterne er dog ikke bare for sjov. Først og fremmest er det et skuespil om fiktionens helende kraft. Adele og Edvard skal lære at elske hinanden igen, men fordi de ikke interesserer sig for sproget og kunsten (Edvard tror Det Kongelige Teaters program er aktiekurser og noterer, at der er en overproduktion af Othello), kan de ikke komme nær hinanden. Først da de bliver tvunget til at blive del af en teaterforestilling, opdager de, at de elsker hinanden. Edvard siger flere gange, at "i døden er vi alle lige" og i teaterstykket kommer de til at spille døde: fiktionen skaber lighed og dermed grobund for kærlighed. Det er da et ret fint budskab.

Intriganterne er sjov, mærkelig, underholdende og sine steder poetisk og rørende. Det er på tide, at Inger Christensens evner som dramatiker bliver genopdaget. Hendes uudgivne dramatiske værker skal udgives - og hvorfor ikke i samme omgang genudgive resten? Jeg ville gerne betale penge for en pæn bog med hendes samlede skuespil.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar